вторник

2006/05/18 ЖАЛБА ДО ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР ПО ПОВОД КРИЗАТА С ОТПАДЪЦИТЕ НА СОФИЯ

До Главния прокурор на Р. България
Копие до Председателя на Народното
събрание на Р България

Ж А Л Б А

от
подписаните по-долу граждани и граждански сдружения


по повод
действията и бездействията на столичната общинска администрация и Столичния общински съвет, довели до кризата с битовите отпадъци

Уважаеми Г-н Велчев,

Вече десет месеца трае обявеното от бившия и.д. кмет Минко Герджиков кризисно положение на територията на столична община. Но всъщност необявената криза трае вече няколко години с периодично повтарящи се екстремуми.

Сегашното критично състояние е в резултат на дългогодишни действия и бездействия на Столичната управа – кмет и Столичен общински съвет, по отношение управлението на отпадъците - методични действия и бездействия, които превърнаха софиянци в заложници на чужди на тях интереси. Ситуацията понастящем е такава, че дори обединените усилия на столичния кмет, парламента, президента и правителството и европейските институции биха дали резултат едва след време и не без изостряне на социалното напрежение.

Ще изброим някои от основните пунктове, които са показател за нарушение или престъпление, като се базираме единствено на официални документи на самата Столична община и други държавни институции. Ето някои от тях:

1.Столична община не разполага с депо за твърди битови отпадъци поради преждевременна административна процедура по прекратяване работата на единственото за СО депо за ТБО при свободен капацитет без да е отреден нов терен.

2. През последните 30 години са се формирали 268 криминални сметища, като до края на 2005г. са санирани само 22./по наши данни само през 2005г. са се формирали още над 300 криминални сметища/.

3. Местата за депониране на строителни отпадъци са крайно недостатъчно предвид интензивното строителство през последните няколко години. Като резултат голям обем строителни отпадъци се натрупват на криминални сметища.

4. Нереализиран план за старото бунище в Долни Богров при разработен и процедиран проект за рекултивация. /Решението за рекултивация на сметището в Богров е с номер №12-3/2001 ,издадено от директора на РИОСВ София/.

5. Оставащите пепел и сгурия след изгаряне на опасните болнични отпадъци нямат легитимен приемник.

6. Отпадъците от кухните, лабораториите и санитарните помещения на болниците се изхвърлят в кофите за смет и след това биват откарвани на площадките за балиране.

7. Десет месеца продължава балирането на ТБО, примесен със строителни, опасни,болнични отпадъци и трупове на животни.

8. Не е разработена система за предаване на опасни отпадъци от физически и юридически лица, които понастоящем съшо се балират.

9. Въведената технология на балиране на отпадъци няма предварителното одобрение от МОСВ, машините и технологията нямат сертификати по ISO 9001 и 14001.

10.Технологията „балиране” няма предварителното одобрение от СОС, конкурсите по ЗОП за определяне на фирми-оператори на балиращите машини са проведени тайно от СОС и будят подозрение за предварителна режисура и корупционни схеми.

11. Площадките за балиране и съхранение на бали функционират без ОВОС на незаконни терени с нарушени отстояния до защитени обекти/ газопровод, газостанция, жилищни блокове, предприятия от хранително-вкусовата промишленост/ и в противоречие с действащата Програма за управление на отпадъците на Столична община, като тази в УСМ Кремиковци работи без одобрен ПУП и каквито и да било други разрешителни от компетентни органи.

12. Площадката за балиране/ в землището на кв. Требич/ е изградена върху земеделска земя с непроменен статут.

13. Капацитетът за складиране на бали върху съществуващите площадки е на изчерпване, което кара Столична община да търси нови терени за склад – нещо, което не бива да се допуска, тъй като технологията на балиране превръща дори неопасния отпадък в опасен – метанът, образуващ се в балите ги прави леснозапалими, взривоопасни и трудно гасими, потвърждение за което е пожарът, възникнал на площадката за балиране на Гара Искър на 03.02.2006г / факт, удостоверен от МВР с писмени документи /. Складираните бали представляват и епидемиологична опасност с възможността кучета и птици да разкъсат балите и да разнасят отпадъци, край тях да се развъдят плъхове и т.н.

14.Заложените финансови параметри в договорите с фирмите-оператори на балиращи машини грубо ощетяват гражданите на София - цената на балирането, срокът на договорите, неустойките, договорените количества.

15. Количествата ТБО, които Столична община се задължава да предостави на фирмите за балиране, и предвидените санкции не само финансово ощетяват гражданите, но и блокират действията по отклоняване на рециклируеми отпадъци от сметищата, заложени в законовата уредба и обект на договорни отношения с фирмите за оползотворяване на опаковки.

16. Липсва актуална информация за морфологичния състав на отпадъците, генерирани на територията на Столична община.

17.Няма статистика за видовете, количествата и степента на опасност на болничните отпадъци; за отпадъците от животински произход;за количествата и видовете опасни отпадъци.

18.Няма разработена стратегия за запознаване на гражданите със задълженията им по отножение на отпадъците, генерирани от тях, което след 1.01.07г масово ще ги превърне в закононарушители и ще ги направи обект на глоби.

19. Системно нарушаване на Орхуската конвенция от страна на бившия кмет Стефан Софиянски и бившия и.д. кмет Минко Герджиков.

За да бъдат предотвратени бъдещи нарушения и престъпления, ние, гражданите желаем виновниците за сегашното положение да бъдат разкрити и наказани. Тъй като по закон кметът на общината е отговорен за управлението на отпадъците, ние молим да разследвате дейността на кмета Стефан Софиянски, администрацията на Столична община и Столичния общински съвет от поне 1995г. до днес.

Като отговори граждани ние, засегнатото население на София, и сдруженията, борещи се за качествена среда на живот, сме готови да предоставим на Ваше разположение събрания досега доказателствен материал по проблема.

Вашата проверка ще разкрие виновниците за кризата, на която всички ние сме заложници. По този начин бихте подтикнали бъдещите решения в областта на отпадъците и околната среда да бъдат целесъобразни, законосъобразни, прозрачни за обществото и отговорни към бъдните поколения.



11.05.06
С уважение:

Екосдружение”Връбница-Надежда”
НД „Екогласност” – Монтана
Сдружение „Нови хан – Европейско селище”
ИК – Мрамор
Фондация „Слънчев ден”
ИК „Редута”
Сдружение „Лозенец”
ГК „ЗЗЖХОЖП”
Сдружение „Дружба-София”
Екосдружение „Кремиковци”
„Екозащита – Челопечене”
Информационен и учебен център по екология
Сдружение „За Земята”
ИК „За чистота и законност”

Няма коментари: